عفونت کلیه

عفونت کلیه (پیلونفریت) یک نوع عفونت در مجرای ادرار است که معمولاً از مجرای ادرار یا مثانه شروع شده و به سمت کلیه‌ها گسترش می‌یابد. عفونت کلیه به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارد. در صورتی که این بیماری تحت مداوا قرار نگیرد، باکتری‌ها وارد جریان خون شده و باعث بروز عفونت‌های مهلک می‌شوند.

در صورتی که این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، عفونت کلیه می‌تواند باعث ایجاد عوارض و بیماری‌های خطرناکی شود که برخی از آنها عبارتند از:

آسیب‌دیدگی دائمی کلیه: آسیب‌دیدگی دائمی کلیه می‌تواند باعث نارسایی مزمن کلیوی شود.
سمی شدن خون (سپتیسمی): کلیه‌ها مواد زائد خون را فیلتر کرده و سپس خون را به نقاط مختلف بدن ارسال می‌کنند. در صورتی که کلیه‌های شما عفونی شده باشند، باکتری‌ها از طریق کلیه وارد جریان خون شده و به سمت نقاط مختلف بدن می‌روند.

برای درمان هر چه سریع‌تر و جلوگیری از عوارض خطرناک عفونت کلیه در اولین فرصت به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید تا دارو و یا آزمایشات لازم تجویز گردد.

علائم عفونت کلیه
علامت و نشانه‌های عفونت کلیه عبارتند از:

تب
درد کمر، درد پهلوها یا درد در کشاله ران
درد شکم
تکرر ادرار
نیاز به ادرار کردن مداوم
احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن
وجود چرک یا خون در ادرار
ادرار با بوی بد و کف‌آلود

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر علامت یا نشانه‌ای که باعث نگرانی شما می‌شود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که برای عفونت مجرای ادرار تحت درمان قرار دارید ولی علائم و نشانه‌های شما بهبود نمی‌یابد باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که هر یک از علائم عفونت کلیه با خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ همراه شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علل عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از طریق لوله‌هایی که ادرار را حمل می‌کنند وارد ادرار شده و شروع به تکثیر می‌کنند. باکتری‌های ناشی از عفونت‌های قسمت‌های دیگر بدن هم ممکن است از طریق جریان خون وارد کلیه‌ها شوند.

عوامل

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند عبارتند از:

آناتومی زنانه: زنان بیش از مردان در خطر مبتلا شدن به عفونت کلیه هستند. مجرای ادرار زنان بسیار کوتاه‌تر از مردان است بنابراین باکتری‌ها فاصله کمتری تا خارج شدن از بدن از طریق مثانه دارند.
انسداد مجرای ادرار: هر چیزی که جریان ادرار را کند کند یا توانایی تخلیه کامل مثانه را کاهش دهد مانند سنگ کلیه، اختلالات ساختاری در سیستم دفع ادرار یا در مردان بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش دهد.
ضعف سیستم ایمنی بدن: برخی بیماری‌ها مانند دیابت و اچ آی وی، سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند.
آسیب‌دیدگی عصب‌های اطراف مثانه: آسیب‌دیدگی عصب‌ها یا نخاع می‌تواند احساس عفونی شدن مثانه را مسدود کند که در نتیجه شما متوجه وجود عفونت حتی در مراحل پیشرفته آن نمی‌شوید.
استفاده طولانی مدت از سوند ادرار: سوند ادرار لوله‌ای است که برای تخلیه ادرار از مثانه به کار برده می‌شود. شما ممکن است از سوند پس از انجام برخی عمل‌های جراحی یا آزمایش‌های تشخیصی استفاده کنید.
بیماری‌هایی که باعث می‌شود ادرار در مسیر اشتباه جاری شود: در بیماری برگشت ادراری، مقدار کمی ادرار به مثانه برگشته و به سمت حالب یا کلیه‌ها می‌رود. افراد مبتلا به برگشت ادرار ممکن است در کودکی مکرراً به عفونت کلیوی مبتلا شده باشند و احتمال ابتلا به عفونت کلیه در دوران کودکی و بزرگسالی در این افراد افزایش می‌یابد.