IMG 20190228 055653 151 169x300 -

عفونت کلیه

عفونت کلیه (پیلونفریت) یک نوع عفونت در مجرای ادرار است که معمولاً از مجرای ادرار یا مثانه شروع شده و به سمت کلیه‌ها گسترش می‌یابد. عفونت کلیه به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارد. در صورتی که این بیماری تحت مداوا قرار نگیرد، باکتری‌ها وارد جریان خون شده و باعث بروز عفونت‌های مهلک می‌شوند.

در صورتی که این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، عفونت کلیه می‌تواند باعث ایجاد عوارض و بیماری‌های خطرناکی شود که برخی از آنها عبارتند از:

آسیب‌دیدگی دائمی کلیه: آسیب‌دیدگی دائمی کلیه می‌تواند باعث نارسایی مزمن کلیوی شود.
سمی شدن خون (سپتیسمی): کلیه‌ها مواد زائد خون را فیلتر کرده و سپس خون را به نقاط مختلف بدن ارسال می‌کنند. در صورتی که کلیه‌های شما عفونی شده باشند، باکتری‌ها از طریق کلیه وارد جریان خون شده و به سمت نقاط مختلف بدن می‌روند.

برای درمان هر چه سریع‌تر و جلوگیری از عوارض خطرناک عفونت کلیه در اولین فرصت به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید تا دارو و یا آزمایشات لازم تجویز گردد.

علائم عفونت کلیه
علامت و نشانه‌های عفونت کلیه عبارتند از:

تب
درد کمر، درد پهلوها یا درد در کشاله ران
درد شکم
تکرر ادرار
نیاز به ادرار کردن مداوم
احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن
وجود چرک یا خون در ادرار
ادرار با بوی بد و کف‌آلود

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر علامت یا نشانه‌ای که باعث نگرانی شما می‌شود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که برای عفونت مجرای ادرار تحت درمان قرار دارید ولی علائم و نشانه‌های شما بهبود نمی‌یابد باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که هر یک از علائم عفونت کلیه با خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ همراه شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علل عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از طریق لوله‌هایی که ادرار را حمل می‌کنند وارد ادرار شده و شروع به تکثیر می‌کنند. باکتری‌های ناشی از عفونت‌های قسمت‌های دیگر بدن هم ممکن است از طریق جریان خون وارد کلیه‌ها شوند.

عوامل

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند عبارتند از:

آناتومی زنانه: زنان بیش از مردان در خطر مبتلا شدن به عفونت کلیه هستند. مجرای ادرار زنان بسیار کوتاه‌تر از مردان است بنابراین باکتری‌ها فاصله کمتری تا خارج شدن از بدن از طریق مثانه دارند.
انسداد مجرای ادرار: هر چیزی که جریان ادرار را کند کند یا توانایی تخلیه کامل مثانه را کاهش دهد مانند سنگ کلیه، اختلالات ساختاری در سیستم دفع ادرار یا در مردان بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش دهد.
ضعف سیستم ایمنی بدن: برخی بیماری‌ها مانند دیابت و اچ آی وی، سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند.
آسیب‌دیدگی عصب‌های اطراف مثانه: آسیب‌دیدگی عصب‌ها یا نخاع می‌تواند احساس عفونی شدن مثانه را مسدود کند که در نتیجه شما متوجه وجود عفونت حتی در مراحل پیشرفته آن نمی‌شوید.
استفاده طولانی مدت از سوند ادرار: سوند ادرار لوله‌ای است که برای تخلیه ادرار از مثانه به کار برده می‌شود. شما ممکن است از سوند پس از انجام برخی عمل‌های جراحی یا آزمایش‌های تشخیصی استفاده کنید.
بیماری‌هایی که باعث می‌شود ادرار در مسیر اشتباه جاری شود: در بیماری برگشت ادراری، مقدار کمی ادرار به مثانه برگشته و به سمت حالب یا کلیه‌ها می‌رود. افراد مبتلا به برگشت ادرار ممکن است در کودکی مکرراً به عفونت کلیوی مبتلا شده باشند و احتمال ابتلا به عفونت کلیه در دوران کودکی و بزرگسالی در این افراد افزایش می‌یابد.

🔻چه کسانی باید واکسن HPV دریافت نمایند.

💉به توصیۀ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، تجویز واکسن HPV برای دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله ، باید به عنوان فرآیندی مهم و ضروری تثبیت گردد . حتی درصورت امکان از سن ۹ سالگی نیز این اقدام باید صورت پذیرد.

#اورولوژی #اورولوژیست #ارولوژی #ارولوژیست #ناباروری #ناتوانی_جنسی #پروستات #سنگ_کلیه #سنگ_شکن #ادرار #هماچوری #زودانزالیIMG 20190226 084647 722 300x157 -

علل جسمانی ناتوانی جنسی:

*مشکلات قلبی و عروقی؛
*کلسترول بالا
*جراحت در آلت تناسلی؛
*دیابت؛
*چاقی مفرط؛
*بیماری های عصبی (پارکینسون؛ ام اس)
*مصرف سیگار و مواد مخدر
*اعتیاد به الکل؛
*اختلالات خواب؛
*درمان‌های هورمونی و جراحی سرطان پروستات
*آسیب نخاعی؛

علت درد لگن در مردان چيست⁉️

💠 #عفونت_ادراری، عفونتی باکتریایی است که در دستگاه ادراری که شامل مجرای پیشاب، مثانه، حالب و کلیه ها می شود، رخ می دهد. #عفونت های دستگاه ادراری شرایطی شایع هستند و یکی از علائم اصلی آنها احساس درد در قسمت پایینی شکم یا لگن است. ساير نشانه ها عبارتند از:
– تب یا لرز
– تکرر ادرار
– تغییر در رنگ و بوی ادرار
– احساس سوزش هنگام دفع ادرار
– درد در بخش هایی مانند پهلوها یا کمر

💠 برخی بیماری های منتقله از طریق #رابطه_جنسی، مانند #سوزاک و #کلامیدیا، نیز می توانند موجب احساس درد در ناحیه لگن شوند. از علائم این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– درد در ناحیه لگن
– ترشح از آلت تناسلی
– التهاب در مجرای پیشاب
کلامیدیا ممکن است رکتوم یا مقعد را عفونی سازد که می تواند موجب احساس درد در این بخش ها نیز شود.
سوزاک نیز ممکن است موجب علائمی مانند درد و ترشح از آلت تناسلی شود. اگر این بیماری رکتوم را تحت تاثیر قرار داده باشد می تواند موجب ترشح از مقعد یا دفع مدفوع دردناک شود.

💡💡عفونت ادراري كودكان را جدي بگيريد‼️

😯عفونت های ادراری و بازگشت آن به کلیه موجب آسیب کلیه و دیالیزی شدن کودک می شود.

🙍در کودکان بخصوص دختران در رده سنی دبستان اغلب عفونت های ادراری شایع است، در صورت وجود این عفونت ها اغلب کودک از دل درد شکایت می کند که با مراجعه به پزشک عمومی با دل دردهای ناشی معده یا روده که از غذای مسموم و ویروس ایجاد شده اشتباه گرفته می شوند.

😷این عفونت ها با آزمایش ادرار قابل تشخیص است، بوی بد ادرار، سوزش ، بی قراری کودک و دل درد از علائم عفونت ادراری در کودکان است.

IMG 20190221 065314 206 240x300 -

IMG 20190220 055646 302 240x300 -

پروستاتیت حاد می تواند موجب ناراحتی در آلت تناسلی مردان یا #بیضه_ها شود. درد ممکن است با علائم دیگر از جمله موارد زیر همراهی شود:
– لرز
– تب
– تکرر ادرار
– #انزال دردناک
– دشواری در دفع ادرار
– حالت تهوع و استفراغ
– جریان ضعیف یا منقطع ادرار
– انسداد ادرار یا ناتوانی در دفع ادرار
– احساس سوزش هنگام دفع ادرار
– بیدار شدن چند باره هنگام شب برای دفع ادرار

#اورولوژی #اورولوژیست #ارولوژی #ارولوژیست #ناباروری #ناتوانی_جنسی #پروستات #سنگ_کلیه #سنگ_شکن #ادرار #هماچوری #زودانزالیScreenshot 2019 02 19 09 47 34 -bu

ختنه از قديمى ترين عمل هاى جراحى در جهان است! ختنه در مصر باستان به صورت عمده انجام میشد. بر طبق اعتقادات مصريان، با جدا کردن پوست اضافی از آلت تناسلی روح پلیدی و زشتی از انسان دور میشده. اين عمل علاوه بر دين اسلام در دين يهود نيز به انجام آن امر شده است.

#اورولوژی #اورولوژیست #ارولوژی #ارولوژیست #ناباروری #ناتوانی_جنسی #پروستات #سنگ_کلیه #سنگ_شکن #ادرار #هماچوری #زودانزالیIMG 20190219 063314 221 300x300 -t