درفصل سرد مراقب كليه هايتان باشيد/خطرات سرماخوردگي براي كليه ها

bb سرماخوردگی کلیه

سرماخوردگی کلیه ها

سرماخوردگی کلیه ها که همواره با عفونت های استرپتوکوکی همراه هستند می توانند سلامت کلیه ها را به مخاطره بیاندازند به طوری که التهاب و ایجاد درد و ناراحتی در پهلو ها می تواند نشانه ای از بروز عفونت های کلیوی ناشی از سرماخوردگی باشد.

اما اغلب این مشکل در کودکان بروز می کند و زمانی والدین متوجه می شوند که بعد از سرماخوردگی دست و پای فرزندشان ورم می کند پس از مدتی نیز کودک دچار درد پهلو می شود و با انجام سونوگرافی و آزمایش خون مشخص می شود کلیه ها درگیر عفونت های استپرتوکوکی شدند که از طریق خون از مجاری تنفسی به کلیه ها راه یافته است.

بررسی های درمانی پس از سرماخوردگی در کودکان و سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا توصیه می شود والدین درمان دارویی سرماخوردگی در کودکان خود را با جدیت هر چه بیشتر به اتمام برسانند تا بتوان با استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوره درمانی مشخص بروز عفونت های ثانویه را به حداقل رسانید.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد.
به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان سرماخوردگی کلیه ها

aaa سرماخوردگی کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

توصیه های پیشگیری از سرماخوردگی کلیه ها

۱- رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
۲- در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
۳- عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
۴- چکاب منظم هر ۶ ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
۵- در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
۶- مصرف مایعات و مخصوصاً هر ۲ ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
۷- در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.